fredag den 15. april 2011

Min mad 15/4

God morgen og velkommen weekend!


Vågnede op af mig selv lidt i 7 af at solen brændte ind igennem mit soveværelse - DET er måden at blive vækket  op! Følte mig også overraskende udhvilet, selv om jeg havde fået 1-2 timer mindre end jeg normalt sover, mon det skyldes et stigende energiniveau og den nye kost?


Dagens program indeholder en lille smule træning, da jeg har haft et 10-tures klippekort liggende i min lommebog i godt og vel et år nu... Det er et lille fysio- og trænings center lige rundt om hjørnet fra hvor jeg bor, hvor de tilbyder 25 minutters interval- og cirkeltræning  fordelt på 17 øvelser; 30 sekunders træning og 15 sekunders pause til at gå videre til næste post med 30 sekunders træning. Det burde jeg kunne klare at holde ud til nu!


Skal dog inden hente min kære bestemorcykel som jeg har sendt til forårscheck, efter at have stået udenfor hele vinteren. Glæder mig masser til at cykle igen, men jeg er meget selektiv mht hvornår jeg cykler; er det en bittelille chance for regn eller sne, står det på offentlig transport. Jeg undres og beundrer stadig den danske cykel-mentalitet; INTET der hedder dårligt vejr der, nej! Imponerende!


Morgenmad kl. 8.45
  • 1 æg
  • Rester fra middag i går; broccoli og kogt kylling; begge i små bider
  • 1 lille rød chili
  • 1 forårsløg i bider
  • Salt og peber efter behov
  • Balsamico eddike
  • Iceberg salat
Chili, forårsløg og rester fik en hurtig stegning i smør, hvorefter æg tilsættes. Rør det hele sammen til passelig konsistens, krydr efter ønske og splæsj lidt eddike over for at opnå lidt friskere smag. Salat knaskes ved siden af.

Frokost kl. 15.40


Vel, det blev en sen frokost i dag, da jeg først var til træning og derefter til fodterapeut. Fodterapeuten var en lille gave til mig selv da jeg i dag fandt ud af, at jeg har tabt mig 4,3 kilo siden jeg startede - og det skulle jo selvfølgelig fejres!!!
Inden og efter træningen fik jeg dog en god håndfuld mandler, så kom mig igennem det hele uden at mærke særligt på blodsukkeret.


Frokosten blev noget så spændende som resten af morgenmaden, varmet i micro...


Aftensmad fredag


Jeg har ikke spist min aftensmad endnu, men da jeg allerede har lavet forberedelserne til den, er jeg lige nødt til at få det skrevet ned inden de går i glemmebogen...


Sito's Urte-guacamole  
  • Modne avocadoer
  • Hvidløg
  • Sjalotteløg 
  • Rød chili, fersk
  • Creme Fraiche
  • Lime eller citron
  • Salt og peber
  • Tilgængelige urter, jeg brugte bredbladet persille, purreløg og basilikum
Mos eller skær avocadoen i en skål, tilsæt alle de øvrige ingredienser efter hvor stærk du ønsker blandingen - jeg har det selv med at overdrive hvidløg, tør ikke engang skrive hvor mange fed jeg havde i (!). Creme Fraiche er en god stabilisator, om du synes det er blevet for stærkt. Lad blandingen stå i en tildækket skål i køleskabet, men tag den ud ca. 30 mins inden servering, så den ikke er for kold. Husk at dryppe lidt ekstra lime eller citron over, om der er mere tilbage efter måltidet, da avocado har det med at blive brunlig og uappetitlig efter en stund...

Marineret laks
  • Fersk laks i portionstørrelse
  • Marinade af følgende ingredienser
    • Rapsolie
    • Fiskesauce
    • Soyasauce
    • Citronpeber, salt og sort peber
    • Fersk ingefær, i små bider
    • Gul løg, hakket
    • Limeblader
    • Hvidløgsalt
    • Saft og skal af en ½ citron
  • Blend det hele sammen i en skål eller i et fad og læg fisken i. Sørg for at også oversiden bliver dækket eller smurt med marinade. Lad det hele stå på køkkenbænken i stedet for at sætte den i køleskabet, da marinaden vil tage længere tid at virke. Jo længere tid laksen får ligge i marinaden, jo mere smag.
  • Når det er tid for at spise, fjernes fisken fra marinaden, evt. tør den lidt med køkkenpapir.
  • Laksen steger du enten på panden med skindsiden nedad, i ovnen eller som mig; nemt og hurtigt i micro på små intervalder. 
Dagens garniture er nye, friske asparges som jeg steger hurtigt på en grillpande, lægger på tallerken eller fad og drysser friskkværnet sort peber, Maldon salt, nogle dråber citronsaft og godt med høvlet parmesanost. Havde nogle cherrytomater på stilk, der fik nogle stik med en gaffel og drislet med god olivenolie, salt og peber. Disse vil komme på grillpanden lidt inden aspargesen. 

Vel bekomme og rigtig god weekend der ude!


Det er altid hyggelig med en hilsen, kommentar eller et spørgsmål eller to - bare husk; jeg har ingen facit for LCHF kost, jeg prøver mig frem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar