onsdag den 4. maj 2011

Min mad 4/5

Goood morgen!

Nåh, endnu en tidlig morgen for min del, har ikke sovet mere end 5 ½ time, men føler mig ligevel rimelig frisk. Og vågen blev jeg i hvert fald, da jeg hørte lillemanden ligge under dynen og kom med bræknings-lyde...! Fik lige smidt ham ud på altanen inden han kastede op... god morgen, ja!  :(

Gudskelov har vi en aftale med dyrlægen i dag da vi vil rejse til Oslo næste fredag, og Elvis skal have en ormekur og stempel i sit pas. Rabiesvaccinen fik han i december sidste år, inden vi tog til Norge på juleferie, så den skulle være gældende i 3 år. Mon Elvis er klar over dagens program og derfor prompte reagerede på dette, da han også skal have sine negle klippet - det er noget han hader mest her i verden, og jeg har derfor kaldt farmad ind til dyrlægen og, for moralsk og beroligende støtte.

1 stk hund der aller helst vil blive under dynen i dag...


Morgenmad kl. 10.00

Dagens morgenmad bliver ret og slet resten af min portion fra i går aftes aftensmad; svøbet kylling, blomkål- og broccolimos samt tomatsauce.


HAPPY DAY TO ALL!!!


Frokost kl. 14.00

Elvis klarede hele turen med bravor, men det hjalp da også godt på det, at de tog frem en dåse lækker hundemad for at distrahere ham ved negle-klipping og under andre "farlige" undersøgelser. 1 stk. lettet mor og 1 stk. sommerklar lillemand!

Frokosten i dag blev gentagelse, igen; rester fra gårsdagens aftensmad - men nu er den også væk!


Aftensmad kl. 20.00

Havde superhyggeligt besøg af verdens bedste Birgitte til aftensmad i dag, og da hun er semi-vegetarianer, var der selvfølgelig fisk på menuen i aften - norsk fisk til og med, da min mor havde taget en hel langside laks med nedover i påsken. Nom, nom! :)
  • Lakseside, gerne med skind
  • Purre
  • Creme Fraiche
  • Citron, skræl og saft
  • Citronpeber, salt og peber
  • Friske rejer
  • Karse
  • Olie og smør 
Snit purre i to på langs og skær i passende tykke dele. Sautér i pande med en blanding af olie og smør, evt. kun en af delene, efter ønske - purren skal kun blive blank og mør - ikke brun.

I et ovnfast fad lægges først laksen i, med skindsiden nedad, læg en dyne af purre ovenover. Giv det hele en god sjat salt og peber. Hæld creme fraiche blendet med revet citronskræl og saft henover og afslut med et godt drys citronpeber.

Fadet sættes midt i ovnen ved 175 grader i ca. 30 minutter - check efter hen ad vejen om fisken har fået den ønskelige konsistens, men dræb den dog ikke ved at give den alt for meget!

Når retten er kommet ud af ovnen, drys et godt lag med rejer henover og afslut med et godt grønt drys; i dag blev det karse, der har en smag der passede meget godt til fisken og saucen.

Tilbehøret i dag blev en lille nem og lækker sag. Jeg har aldrig tidligere prøvet hvide asparges, men de ser da lækre og indbydende ud, så ville se om jeg kunne tilberede dem på samme måde som jeg tit gør med de grønne asparges - og det kan de sagtens. Eneste forskel, er tilberedningstid samt at de skal skrælles fra bund til top og 1 cm skal fjernes nederst af stilken, og ikke brækkes som de grønne skal.
  • Hvide asparges
  • Parmasan ost
  • Balsamico eddike
  • Friskkværnet peber
  • Purreløg
Aspargesene blev grillet forsigtigt på grillpanden til lidt blødere konsistens - de tager meget nemt farve, så pas på med varmen! Dandér dem på et fad og drys med det samme mens de endnu er varme, osten henover. Dryp en god sjat eddike over, giv det lidt peber og afslut med purreløg for farve og smag.

Servér retten med nogle både af citron og en let grøn salat - evt. lidt godt brød der kan dyppes i saucen, for de der "må" det.



Det er altid hyggelig med en hilsen, kommentar eller et spørgsmål eller to - bare husk; jeg har ingen facit for LCHF kost, jeg prøver mig frem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar