lørdag den 16. april 2011

Min mad 16/4

God lørdag formiddag!


Grå og trist dag igen i København, men det ser ud til at ændre sig drastisk i morgen og hele den kommende uge, så det er lige til at overskue! Ingen officiel træning i dag, så træningen vil i stedet for indeholde huslige opgaver - og det tæller jo på kalorierne og! 


Morgenmad kl. 11.00
  • 3 ss urte-guacamole fra gårsdagens aftensmad
  • Ca. 50 g krebsehaler i dild
  • 2 håndfulde mixede salater
  • 2 cherrytomater 
Det hele blev samlet i en skål og rørt rundt til en masse. 
Friskt, smagfuldt og vanvittig sundt! :)


Eftermiddagen i dag var hele vejen igennem præget af...rengøring af lejligheden! Det giver mig faktisk lidt kick når man se før- og efterresultatet, når ændringerne er så markante som hos mig! Grundet dette blev til og med måltiderne sat til side, og jeg kom mig gennem dagen på liter efter liter med vand og en god håndfuld blandede nødder.


Aftensmad kl. 21.30


Det er så hyggelig at være flere om madlavningen over et glas vin! Lørdag er definitivt den dagen i ugen, hvor jeg gør lidt ekstra ud af maden - det skal og bør være lov til at hygge sig så godt man kan, selvfølgelig uden at LCHF principperne brydes, for min del.


Sito's blåmusling gryde

  • 2 kilo ferske muslinger, vasket, checket (bank dem der er lidt åbne på en hård overflade og smidt ud de der ikke lukker sig eller er beskadiget) og skæg fjernet
  • 2 purre, renset og skåret i ringer
  • 2 løg i tern
  • 6 hvidløgfed i skiver
  • 1 fersk rød chili, hakket fint 
  • 3-4 dl tør hvidvin
  • 2 ½ dl piskefløde
  • Saften af en lille citron
  • Rapsolie og smør til stegning
  • Salt og peber
  • Hakket bredbladet persille
Start med at sautere purre, løg, chili og hvidløg til de er let møre. Tilsæt vin og lad småputre indtil alkoholen er fordampet, hvorefter fløden og citronsaft samt krydderier kommer i og lad det hele simre i 10-15 mins under omrøring - det skal ikke koge! 10 minutter inden spisetid vendes de rensede muslinger i, læg låg på og giv det hele en god rystetur, så sauce og muslinger blendes godt. Lad låget være på under dampingen, men ryst kædelen nu og da for at få den gode smag fordelt. Inden servering dryssede jeg en masse finhakket persille i. 

Normalt ville jo dette være den ultimate dyppe-ret med dejligt brød til, men den delen lod jeg mit selskab hygge sig med. I stedet for lavede jeg en let og frisk salat, som modspil til den noget tunge og fede sauce.

  • En blanding af iceberg salat og mixede salater
  • Cherrytomater, delt i halve
  • Rød snackpeber
  • Agurk
  • 1 forårsløg
  • Sorte oliven delt i halve
  • Fetaost
  • Hakket bredbladet persille
Jeg lavede ingen dressing til salaten, men serverede den med et udvalg af forskellige eddiker, salt og friskkværnet peberblanding.



Det er altid hyggelig med en hilsen, kommentar eller et spørgsmål eller to - bare husk; jeg har ingen facit for LCHF kost, jeg prøver mig frem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar