tirsdag den 12. april 2011

Status 1

Min tanke er, at jeg i slutningen af hver uge (helst hver søndag) vil lave en lille opsummering og tilbageblik på den  uge der er gået. Både for at se progression på vægten, men ikke mindst også de ændringer jeg kan mærke ellers på krop og sind. Store og små ting, der kan være meget individuelle, da vores kropper selvfølgelig reagerer forskellig og der er mange med ulige målsætninger for den nye kost.
Denne opdatering vil derfor være gældende for følgende periode:

Status for perioden 30/3 - 10/4 2011

De positive effekter

  • Vægttab så langt 2,1 kg; vægten har dog været stillestående i de efterfølgende 3 dage på 100 grams nøjagtighed.
  • Stabilt blodsukker; har tidligere haft rimeligt svingende, nogle gange så slemt at jeg begynder at ryste og bliver svimmel. Har ikke oplevet dette overhovedet.
  • Jeg prutter og bøvser langt mindre end tidligere; yes, jeg er en rigtig lady! ;)
  • Mere energi; jeg er ikke konstant træt og doven, klarer også at se lysere på tilværelsen og det hjælper masser på motivationen.
  • Søvn; jeg har fået bedre søvnkvalitet og kan klare mig med færre timer end tidligere.

De negative/ mindre heldige effekter

  • Hovedpine; har haft flere morgener hvor jeg vågner med slem hovedpine hen over panden, en episode med en hel eftermiddag + aften. Har normalt aldrig hovedpine.
  • Varierende afføring; jeg har gået nogle dage, hvor der har været minimal tømning.
  • Manglende videre vægttab; håber at de tiltag der er nævnt nedenunder vil rette på dette, samt øget aktivitetsniveau.´

* Emner jeg skal tage action på i den kommende tid *

  • Størrelse på portioner; jeg glemmer tit, at det faktisk er ret fed mad jeg indtager til de fleste måltider og at dette skal ses i forhold til mit daglige energiniveau.
  • Antal måltider pr. dag; samme hvilket kosthold man følger er jeg overbevidst om, at kroppen har det bedst med flere og små måltider i løbet af dagen end 2-3 “bomber”. Dette er specielt rettet mod blodsukkeret, og ved at spise ca. hver 3 time er mit mål fremad. Morgenmaden kan snildt deles i 2 portioner og det samme kan man nemt gøre med frokost og aftensmad og. Dersom du ikke har mulighed for at tage et “fuldt måltid” med i tasken, så lav nogle nemme hapser, f.eks skinke og peberfrugt rullet ind i en skive ost eller et hårdkogt æg med skal på og en tomat; nemme ting der kan opbevares i en plastikpose eller en lille boks med låg på - ting der ikke behøver opvarmning i ovn eller micro.
  • Variation; jeg er bange for, at jeg hurtigt kommer til at blive træt af vigtige madvarer i kosten, såsom æg, avokado, smør og tomater. Husk at variere retter og tilberedningsmetode så tit som overhovedet muligt - lad fantasien styre!
  • Fisk; så tit som muligt, meget gerne i én ret hver dag; kold eller varm.
  • 50/50; alle mine måltider skal indeholde halv tallerken grønt og anden halvdel fedtholdigt/ proteinrigt.

Det er altid hyggelig med en hilsen, kommentar eller et spørgsmål eller to - bare husk; jeg har ingen facit for LCHF kost, jeg prøver mig frem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar