fredag den 22. april 2011

Tip!

Jeg tror ikke det er nogen af jer der læser denne blog, der er gået glip af min store kærlighed for bredbladet persille...Den giver enhver kedelig og grå ret et lille pift, og i tillæg er den både sund og har en dejlig frisk smag.

Normalt køber jeg en hel, stor bundt som på billedet herunder og opbevarer den i et glas med vand på køkkenbænken, så den altid er lige i nærheden. Når man nu bor alene har jeg tidligere oplevet, at den når at blive gullig og kedelig inden jeg får brugt det hele.
Derfor har jeg begyndt at gøre følgende med den, når jeg får den i hus:
  • Knips, klip eller skær alle blade af
  • Del stiklerne i 10 cm lange stænger, både de grove og fine
  • Vask blade og stilke separat i masser af koldt vand - persille kan tit have en del jord på bladene
  • Tør bladene grundigt, enten på et viskestykke eller i en salatslynge
  • Stilkerne tørres og og bindes sammen i små kvaster med køkkentråd - læg dem i fryseren og du har smagstilsætning til f.eks. fond
  • De aftørrede (helt tørre, ellers klistres de sammen...) persilleblade hakkes fint eller groft efter ønske, og opbevares i en lufttæt boks i køleskab eller fryser. 
  • Nemt at tage frem og give retten et lille touch af friskhed og farve!

Her kan du læse mere om persillen: Info om persille fra Aarstiderne.dk

Billedet er lånt fra http://www.bh-froe.com


Det er altid hyggelig med en hilsen, kommentar eller et spørgsmål eller to - bare husk; jeg har ingen facit for LCHF kost, jeg prøver mig frem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar